Vrei să îți ajuți copilul să stăpânească Passive Voice (diateza pasivă) în engleză într-un mod simplu și distractiv? Novakid, școala online de limba engleză pentru copii între 4 și 12 ani, ți-a pregătit acest ghid simplu din care vei afla: ce este diateza pasivă, cum se formează, când se folosește și care sunt diferențele față de diateza activă.
Ce este diateza pasivă?
Diateza pasivă este folosită pentru indica faptul că subiectul gramatical al propoziției este cel care primește acțiunea, nu cel care o face. Spre deosebire de diateza activă, unde subiectul gramatical suferă acțiunea, în diateza pasivă accentul se pune pe acțiune sau pe obiectul acesteia.
De exemplu:
- Activă: „The teacher explains the lesson.” (Profesorul explică lecția.)
- Pasivă: „The lesson is explained by the teacher.” (Lecția este explicată de profesor.)
Cum se formează diateza pasivă?
Formarea diatezei pasive implică utilizarea verbului „to be” conjugat corespunzător și a participiului trecut al verbului principal. Structura de bază este:
Subiect + to be (conjugat) + participiu trecut + (optional: by + agent)
De exemplu:
- „The book is read by many students.” (Cartea este citită de mulți elevi.)
- „A new park was built last year.” (Un nou parc a fost construit anul trecut.)
Pentru a înțelege mai bine cum se formează diateza pasivă, consultă acest tabel în engleză cu conjugarea verbului “to be”.
Timpul verbului | Persoana | „To be” (Conjugare) | Traducere în română |
Present Simple | I | am | eu sunt |
You | are | tu ești / voi sunteți | |
He/She/It | is | el/ea/acesta este | |
We | are | noi suntem | |
You | are | voi sunteți | |
They | are | ei/ele sunt | |
Past Simple | I | was | eu eram |
You | were | tu erai / voi erați | |
He/She/It | was | el/ea/acesta era | |
We | were | noi eram | |
You | were | voi erați | |
They | were | ei/ele erau | |
Future Simple | All | will be | eu voi fi, tu vei fi, el/ea/aceasta va fi, noi vom fi, voi veți fi, ei/ele vor fi |
Present Perfect | I | have been | eu am fost |
You | have been | tu ai fost / voi ați fost | |
He/She/It | has been | el/ea/aceasta a fost | |
We | have been | noi am fost | |
You | have been | voi ați fost | |
They | have been | ei/ele au fost | |
Past Perfect | All | had been | eu/tu/el/ea/aceasta/noi/voi/ei/ele fusesem / fuseseră |
Future Perfect | All | will have been | eu voi fi fost, tu vei fi fost, el/ea/aceasta va fi fost, noi vom fi fost, voi veți fi fost, ei/ele vor fi fost |
Când se folosește diateza pasivă?
Reține această listă atunci când cel mic învață la limba engleză. Diateza pasivă este folosită în următoarele situații:
1. Când subiectul ce face acțiunea este necunoscut sau nu contează:
- „The window was broken.” (Fereastra a fost spartă.)
2. Pentru a pune accentul pe acțiune sau pe obiect:
- „The Mona Lisa was painted by Leonardo da Vinci.” (Mona Lisa a fost pictată de Leonardo da Vinci.)
3. În scrierea formală și academică:
- „The experiment was conducted under controlled conditions.” (Experimentul a fost realizat în condiții controlate.)
4. Pentru a evita responsabilitatea:
- „Mistakes were made.” (Au fost făcute greșeli.)
5. Când se dorește o exprimare mai neutră:
- „The decision has been taken.” (Decizia a fost luată.)
Diferența între diateza pasivă și diateza activă
Diateza activă și diateza pasivă sunt două moduri complet diferite de a structura o propoziție. Studiază exemplele de mai jos:
- Diateza activă: Subiectul efectuează acțiunea.
„She writes a letter.” (Ea scrie o scrisoare.)
- Diateza pasivă: Subiectul primește acțiunea.
„A letter is written by her.” (O scrisoare este scrisă de ea.)
Pentru a vizualiza mai clar diferențele, consultă și schema activ și pasiv prezentată mai jos:
Activ | Pasiv |
Subiect + verb + obiect | Obiect + to be + participiu + by + subiect |
„The chef cooks the meal.”
(Bucătarul a gătit mâncarea.) |
„The meal is cooked by the chef.”
(Mâncarea a fost gătită de bucătar.) |
Exemple de utilizări ale diatezei pasive
1. Reguli generale:
- „Smoking is prohibited here.” (Fumatul este interzis aici.)
2. Când nu se cunoaște executantul acțiunii:
- „The documents were lost.” (Documentele au fost pierdute.)
3. Pentru a evidenția acțiunea:
- „The song was sung beautifully.” (Cântecul a fost cântat frumos.)
4. În scrierea științifică:
- „The solution was heated to 100°C.” (Soluția a fost încălzită la 100°C.)
5. Când se evită menționarea agentului:
- „The homework was completed.” (Tema a fost finalizată.)
Prin înțelegerea modului în care se formează și a contextelor în care se folosește, copiii își pot îmbunătăți semnificativ competențele lingvistice folosind diateza pasivă. Încurajează-ți copilul să nu se teamă de gramatică și să o parcurgă încetul cu încetul până o stăpânește.
Pentru că practica este mama învățării, la Novakid, cei mici se pot înscrie în World Kids Academy. Aici pot exersa gramatica cu multe exerciții în grupuri de practică internațională, de maximum șase micuți, sub coordonarea unor profesori de engleză nativi, certificați.
Înscrie-ți și tu copilul! Prima lună este gratuită!