Un sondaj Novakid dezvăluie schimbări în obiceiurile de utilizare a ecranelor la copii.
Novakid a publicat rezultatele celui mai recent sondaj privind timpul petrecut pe telefon și alte dispozitive, scoțând la iveală schimbări semnificative în modul în care copiii cu vârste între 4 și 12 ani folosesc ecranele. Aceste schimbări au apărut într-un interval de doar doi ani, între primul sondaj din 2022 și cel din 2024.
Sondajul a analizat datele de la peste 5.000 de familii cu copii între 4 și 12 ani din 14 țări, printre care și România, comparând obiceiurile de utilizare a ecranelor între 2022 și 2024. Părinții au fost întrebați despre timpul petrecut în fața ecranelor de micuții lor pentru diverse activități online pentru copii, precum și despre perspectivele lor privind gestionarea acestuia.
Învățarea online, în topul activităților pe ecran în România
Printre cele mai frecvente activități online pentru copii—învățarea online, desenele animate și jocurile—cea mai notabilă constatare este creșterea timpului dedicat educației. În 2022, majoritatea părinților români (52%) afirmau că micuții lor petreceau mai puțin de 2 ore săptămânal pentru activități educative online. Doar 12% petreceau mai mult de 6 ore pe săptămână. Însă, în 2024, 50% dintre familii au raportat că cei mici petrec peste 6 ore săptămânal pentru scopuri educative, 10% mai mult de 10 ore, iar 15% chiar mai mult de 15 ore dedicate studiului online. Novakid a aflat că 27% dintre copiii români petrec acum între 3 și 6 ore săptămânal pe ecrane pentru învățare.
Această creștere în utilizarea ecranelor în scopuri educaționale sugerează o tendință pozitivă în folosirea tehnologiei pentru educație. Novakid, în calitate de pionier în predarea limbii engleze online pentru copii între 4 și 12 ani, a înregistrat o creștere constantă a numărului de utilizatori pentru orele online cu vorbitori nativi. În 2024, Novakid a ajuns să deservească peste 550.000 de clienți.
„Suntem dedicați să punem la dispoziția celor mici platforma care să îi ajute să petreacă un timp online de calitate, dedicat dezvoltării și educației lor”, spune Max Azarov, CEO și co-fondator la Novakid. „Un mix de jocuri pentru învățare, o platformă distractivă pentru practică individuală, lecții online și grupuri de vorbire este modul prin care noua generație de copii care învață engleza își va însuși limba.”
Educația și divertismentul – ce prioritizăm?
Sondajul arată că părinții sunt mai puțin îngrijorați de timpul petrecut pe telefon în scopuri educaționale, deoarece înțeleg cât de valoroasă poate fi tehnologia pentru învățare. În schimb, preocupările lor tind să se concentreze pe dezavantajele jocurilor și videoclipurilor online, care ar putea expune copiii la conținut neadecvat și le pot distrage atenția de la studiu. Această tendință în creștere evidențiază importanța monitorizării parentale a timpului petrecut online.
Există părinți care se grăbesc să învinovățească gadgeturile pentru că împiedică dezvoltarea copilului, dar experții văd valoarea divertismentului atunci când vine vorba de educație, spunând că poate stimula creativitatea și motivația.
Părinții care au răspuns sondajului înclină să evidențieze mai degrabă avantajele timpului petrecut pe ecran de copiii lor. 49% dintre români consideră că învățarea online este benefică pentru copilul lor, iar 19% sunt mai mult decât de acord.
„Vedem un viitor axat pe conținut educațional distractiv, unde învățarea este ca un joc”, spune Max Azarov. „Programa Novakid folosește jocuri, povești, benzi desenate, videoclipuri și cântece, astfel încât copiii învață fără să-și dea seama. În plus, este grozav pentru părinți, deoarece nu trebuie să se mai gândească cum să-și motiveze copiii!”
Jocurile online – devin educative?
Creșterea popularității învățatului într-o manieră interactivă și captivantă cu ajutorul jocurilor online se reflectă și în cifre, fiind o activitate foarte accesată în această categorie.
Sondajul a arătat că, în România, copiii petrec din ce în ce mai mult timp în fața ecranelor vizionând videoclipuri educaționale (54%) și jucându-se jocuri educative (48%). În comparație, doar 34% este petrecut pentru cursuri online, iar 24% – pentru lectură și teme. Din ce în ce mai multe cadre didactice apelează la jocuri care combină distracția cu învățarea, lucru cu care metodele școlare tradiționale încă se luptă.
„Acest lucru ne arată că există un potențial uriaș în dezvoltarea unei aplicații pentru jocuri educaționale, prin care copiii să poată urma cursuri online sau să facă teme împreună cu profesorii. De asemenea, copiii își mai pot lărgi orizonturile cunoașterii vizionând videoclipuri educaționale live, la ore deschise, unde discută subiecte care contează pentru ei, cum ar fi geografia sau robotica”, spune Max Azarov.
Monitorizare sau control a timpului petrecut pe telefon?
Părinții români adoptă diverse metode pentru a monitoriza și gestiona activitățile online pentru copii. Peste jumătate dintre aceștia afirmă că o înțelegere personală cu copilul este cea mai eficientă metodă, în timp ce alții folosesc o aplicație de timp petrecut pe telefon sau cronometre pentru a limita accesul la dispozitive, în special atunci când cei mici sunt singuri sau la școală.
Deși beneficiile învățării online sunt incontestabile, Max Azarov încurajează părinții să fie atenți la activitatea copiilor lor, nu doar pentru a gestiona timpul petrecut pe telefon sau alte dispozitive, ci și pentru siguranța online a acestora.